onsdag 14. august 2013

Det 4. trimester

Jeg elsker den følelsen de første barseldagene fører med seg.
De dagene når du er sliten, men så lykkelig at du ikke merker det. Du har vondt, men er så forelsket at det ikke betyr noe, og du vagger med tunge skritt rundt i sykehuskoridorene, mens du støtter deg til den lille trillende babysengen. Den enorme mestringsfølelsen har løftet deg til nye høyder! Fra nå av kan du klare alt!

Slik har jeg det denne gangen, og jeg nyter «lillebror» med alle mine sanser. Med «storesøsters» barseltid faretruende nært i minne, klamrer jeg meg fast i tiden så hardt jeg bare kan.
Tiden går så altfor fort, og plutselig er "lillebror" tre mnd. Babytrekkene forsvinner, kosesteundene blir kortere og de små søte klærene, blir for små.




Når man går gravid, er hvert trimester en seier! Og kanskje spesielt det tredje, for da er man nesten i mål. Man er sliten og lei, og teller ned dager. 
Men det 4. trimesteret, de første tre levemånedene til babyen vil man sansynligvis enten elske, eller hate!

Når jeg fikk første barnet, ja da hatet jeg disse tre første månedene, og jeg begynte ikke å trives i morsrollen før "lille engelen" var 4-5 mnd. 
Men denne gangen har jeg kost meg, og det er nesten litt trist at "lillebror" nå runder tre mnd. 

Noe av grunnen til at disse tre mnd. har vært så bra, er antagelig at jeg har gjort det en gang før, og vet litt mer hva jeg kan forvente. Men jeg vil også hylle teorien om det 4. trimester, for det var da jeg leste om dette, i denne fantastiske bloggen, at alt falt på plass!  

Så, jeg tok noen dype åndedrag, og omstillte meg. Jeg var klar for å legge meg og mitt til side, og fokusere ene og alene på "lillebror" og hans behover i denne store, nye verden. 




Han fikk pupp når han ville, og så lenge han ville.
Hver kveld kl. 19.00 sa jeg god natt til "Storesøster" og rigget meg til i sofaen med puter, pledd, tv, IPad, mat og drikke. Og "lillebror". Og der satt vi. Han spiste og sov som han ville, og når jeg var trøtt, forflyttet vi oss opp i sengen, så jeg kunne sove litt også. 

Om morgenen gjorde vi akkurat det samme. 
Etter stell på badet, sullet jeg bare et tykt håndkle rundt rumpa hans, og så satt vi, hud mot hud under teppe i sofaen, ammet, koste og sov til det var langt på dag. 
Å som jeg elsket de stundene!

Om ettermiddagen når han var urolig, og jeg skulle hatt ting gjort, festet jeg han på meg i bæresjal. Han sovnet, og jeg fikk brukt tiden til å lage middag, rydde eller gå en tur! 


Men i dag runder han altså tre mnd. og det blir igjen en ny tid! 
Iløpet av de neste tre mnd. skal vi øve inn leggerutiner, prøve å sove i egen seng, lære å spise litt grøt og kanskje sutte litt på en eplebit eller to.
Han skal vokse ut av enda en klestørrelse, få vaksine og døpes. 



*sukk*

Det er en tid for alt - bare dumt at den går så uendelig fort! 





4 kommentarer:

  1. Så nydelig innlegg, Karen. :)
    Ja disse barna våre de vokser så altfor fort opp. Jeg sliter selv med at datteren faktisk fyller 18 til sommeren. Hun var jo nettopp liten, med kjempe kolikk og skrek med lunger som en operasangerinne. Yngstedatteren hadde godt sovehjerte og kunne amme og kose lenge. Det ble en koseligere men mye mer hektisk tid. Så kom lille mann som den aller roligste. Han er nå hele 13 år. ( Hvem spolte tiden så veldig fort??)

    Nyt tiden med barna dine for plutselig er de så altfor store. :)

    Klem Fugle og skravledamen. :)

    SvarSlett
  2. Så flott å bruke den første tida til mest mulig nærhet.
    Kjenner jeg skulle ønske jeg hadde hørt om det da mine var små.
    Nei da var det om å gjøre og fortest mulig lære de å sove i
    egen seng og ha faste mattider. Jaja, godt noe forandrer seg til det
    bedre.
    Takk for koselig kommentar hos meg. Har sett igjennom noe av bloggen
    din. Liker det jeg ser så her kommer jeg tilbake
    Ha en herlig kveld :)

    SvarSlett
  3. For et nydelig innlegg! :)
    Babytiden er det viktig å ta vare på.
    Min minstemann er straks tre og et halvt år, skjønner ikke hvor tiden har blitt av....;/
    Tusen takk for fine ord hos meg!!
    Når det gjelder lampa må du bare finne en enkel patent for å feste ledning med lyspære på toppen av lampa..så må hele ledningen dras ut for å skifte pære ;) Jeg liker den bare bedre og bedre..kanskje jeg må lage flere etterhvert :)
    Ha en fortsatt fin helg!
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  4. TACK för fina ord på min blogg:) jag gillar din också.

    Kolla in min nya post om förvaring:)

    Ha en skön vecka

    LOVE Maria at inredningsvis.se - en blogg om inredning

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en hilsen! Takk for besøk :)